Pieter Oranje (31) is niet bepaald de jongste Growth Hacking Trainee bij The Talent Institute. Hij koos er ondanks een succesvolle ondernemende carrière nadrukkelijk voor om zich door te ontwikkelen. Wat zijn zijn drijfveren? Hoe helpt hij de Buurtboer (zijn traineeshipbedrijf) groeien? En leert hij ook nog wat van zijn jongere medetrainees?

 

Kun je kort vertellen wat je hiervoor hebt gedaan?

“Ik heb rechten gestudeerd in Maastricht. Daarna ben ik eigenlijk per toeval gaan ondernemen. Met Joost heb ik een bedrijfje opgericht om blinden op te leiden tot stoelmasseur. Na drieënhalf jaar stond dat echt.” 

“Toen kwam ik Katie tegen. Zij had het steeds over de skillgap. Dat je niet altijd de juiste dingen leert op school. Met haar heb ik een bedrijf opgezet om basisschoolleerlingen te leren programmeren.”

“Mijn laatste onderneming was Birds.ai. Daar ben ik me meer gaan verdiepen in de lean-startup methode. Niet alles meer op gevoel doen, maar heel methodisch werken. Build, measure, learn. Ook dat ging best lekker. Mijn aandelen heb ik uiteindelijk kunnen verkopen.”

 

Waarom koos je met al die ervaring toch voor een traineeship?

“Eind 2017 heb ik het even wat rustiger aan gedaan. Een stapje terugnemen en kijken wat ik echt wil. Lekker kitesurfen, deeltijd werken, maar ook veel boeken lezen. Zo kwam ik op Growth Hacking uit.”

“Growth Hacking gaat verder waar de lean-startup filosofie stopt. Ik werd er heel enthousiast van. Marketing heeft me altijd al aangesproken. Toen ik op internet dit traineeship voorbij zag komen dacht ik ‘dit moet ik doen’. Van de combinatie studeren en werken kun je zoveel leren.”

 

Lees meer over ons Growth Hacking Traineeship

 

Hoe is je eerste maand bij The Talent Institute bevallen?

“Van bijna elke workshop gingen mijn oren klapperen. Dit is gaaf, hier wil ik wat mee doen. In de groep hing ook veel positieve energie.”

 

Welke workshop is je het meeste bijgebleven?

“Tijdens een workshop werd het Walnutmodel uitgelegd. Over hoe je als team niet zomaar moet beginnen, maar eerst duidelijk afstemmen wie wat waarom doet. Ik merk dat ik dat nu regelmatig toepas. Maar ook de marketing automation workshop van Tom vond ik super interessant. Over hoe je werkelijk alles kunt automatiseren tot het een machine is.”

 

Hoe kwam je vervolgens bij de Buurtboer terecht?

“Tijdens het matchingsevent kies je een bedrijf waar je je traineeship wil doen. Meerdere opties leken me erg interessant: Vandebron, Zamro en Kandoor bijvoorbeeld. De Buurtboer had ik vooraf niet met stip op 1 staan, maar van oprichtster Caroline raakte ik erg onder de indruk. Sociale ondernemingen hebben vaak toch een wat wollige uitstraling, maar Caroline is heel ambitieus en ook goed doordrongen van het belang van data.”

 

Wat doe je bij de Buurtboer?

“Toen ik binnenkwam was dat vooral het opstellen van de AAARRR-funnel en het berekenen van marketingmetrics zoals de Cost Per Acquisition.”

“Later ben ik een meetplan gaan opstellen: wat meten we en met welk doel? Ook ben ik bezig met het opzetten van een Growth-team en geef ik presentaties over de Growth-mindset. Uiteindelijk wil je weten aan welke knopjes je moet draaien om het bedrijf succesvoller te maken.”

“We zijn sinds maandag met experimenten begonnen. Daar is best een aanloopperiode aan vooraf gegaan. Maar nu weten we wat we waarom willen meten. Je kunt wel vanaf dag één blind met Facebookadvertenties beginnen, maar als bijvoorbeeld je website niet converteert heb je daar niets aan.”

 

Haal ook een Trainee zoals Pieter aan boord!

 

Heb je intussen nog veel aan The Talent Institute?

“Elke vrijdag kom ik nog terug naar TTI. Het is altijd heel leuk om dan van iedereen te horen waar ze mee bezig zijn. Daarna is het tijd voor workshops. Vaak kun je het onderwerp direct de week erna bij je bedrijf toepassen – zoals afgelopen vrijdag met de workshop over marketing attribution.”

“Door de week houden we contact via Slack (online chatplatform waar zowel huidige trainees als alumni op kunnen reageren -red.). Daar wordt meerdere malen per dag even een vraag op gesteld. Die vragen vereisen echte diepe kennis, niet iets wat je zelf even kunt Googlen. Ik ben regelmatig heel benieuwd naar de antwoorden die gegeven worden.”

“Indirect heb ik ook veel aan de TTI gehad, omdat Sebastiaan, mijn begeleider hier bij de Buurtboer, er eerder een 2 daagse growth hacking bootcamp heeft gedaan. Daardoor ben ik in een gespreider bedje terechtgekomen. De Growth mindset was deels al aanwezig. En ik heb bij Sebastiaan aan een half woord genoeg als ik het over zoiets als de Customer Journey of UTM-tags heb.”

 

Merk je eigenlijk iets van het leeftijdsverschil met andere trainees?

“Haha, ze noemen mij ook wel eens opa. Maar als ik eerlijk ben merk ik er niet zoveel van. Iedereen is echt heel enthousiast en gedreven. Je kunt qua leeftijd wel ouder zijn, maar dit is echt een heel nieuw vakgebied. Het zijn puzzelstukjes die je samen moet oplossen.”

 

Hoe kijk je tot nu toe op je traineeship terug?

“Ik heb echt zo ontzettend veel nieuwe inzichten gekregen. Hoe en waarom je welke tools gebruikt. Hoe je van een organisatie een datagedreven Ferrari kunt maken. Dat wil ik ook bij de Buurtboer doen. Maar dan wel een elektrische, haha.”

 

Wanneer zou je dit Growth Hacking Traineeship adviseren aan anderen?

“Als jezelf verder wilt ontwikkelen is dit Growth Hacking traineeship een hele mooie stap. Je krijgt les van experts met jarenlange ervaring, je kunt je opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk en je werkt dagelijks samen met enthousiaste collega’s die allemaal heel gedreven zijn om zichzelf ook verder te ontwikkelen. Of het nu je eerste “baan” als starter wordt of als je al een paar jaar aan het werk bent: in hele korte tijd zul je in een soort pressure-cooker veel dingen leren waar je anders vele jaren over zou hebben gedaan.”

 

Geschreven door Tom Kollée