Een Growth Hacking traineeship brengt Ken Lam (26) de manier van denken die hij in zijn carrière goed kan gebruiken. Maar het gaat niet zonder slag of stoot.

‘Het is niet zozeer de trucjes leren, meer de juiste mindset’

Ken Lam (26) was al ondernemer met bovendien een master bedrijfskunde op zak. Waarom koos hij ervoor om een traineeship te gaan volgen, terwijl een goedbetaalde baan of het uitbouwen van zijn onderneming ook voor de hand lagen? Een openhartig gesprek over Growth Hacking, teamspirit en het verschil tussen theorie en praktijk.

Amsterdam, wat ben je mooi

Hij heeft het misschien niet eens door terwijl ik hem videobel via Whatsapp. Achter Ken zie je de prachtige historische binnenstad van Amsterdam voorbijtrekken. Hij is met de tram onderweg naar zijn Growth Hacking traineeship vlakbij het Museumplein. Bij scale-up Fixico, een vergelijkingswebsite voor schadeherstellers, test hij elke dag manieren om aangesloten professionals nog actiever te krijgen. Maar daarover zometeen meer. Laten we eerst wat meer over Ken te weten komen.

Motivatie: ‘Ik denk dat je hier veel meer, veel sneller leert’

‘Op familiefeestjes vertel ik altijd maar dat ik iets met marketing doe’ lacht Ken. We hebben het erover wat Growth Hacking precies betekent.

‘Eerst wist ik het zelf ook niet zo goed.’ Na zijn studie vraagt een recruiter hem om bij The Talent Institute te solliciteren voor een Growth Hacking Traineeship. ‘Ik dacht het zal wel weer zo’n flashy term zijn’.

Maar als Ken zich er verder in verdiept, komt hij erachter dat het aansluit bij wat hij zoekt: ‘Je zit bij Growth Hacking niet vast aan één discipline. Je krijgt met alle facetten binnen een bedrijf te maken. Op basis van data ga je vervolgens kijken hoe je processen kunt optimaliseren.’

‘Als ondernemer moet je ook over alles mee kunnen denken.’ Ken vertelt me hoe hij tijdens zijn studie al een e-commerce bedrijf opzet met twee vrienden. ‘Dat zelf iets uitvinden spreekt me aan. De stap van 0 naar 1.’

Waarom kiest hij dan niet voor zijn eigen onderneming? Of voor een goedbetaalde baan als consultant? ‘Ik denk dat je tijdens deze traineeship veel meer, veel sneller kan leren.’

Training: ‘Dat het bij Booking.com werkt is nog geen garantie’

Ken solliciteert en wordt aangenomen. De eerste maand van zijn traineeship krijgt hij les op locatie bij B.Amsterdam. ‘Een inspirerende omgeving. Het zit er vol met jonge snelgroeiende bedrijven.’

In korte tijd krijgt hij training over een breed scala aan onderwerpen zoals experiment design, conversie optimalisatie, lean startup..

‘Je moet gelijk fulltime aan de bak. In dat opzicht is het best wel zwaar. Maar omdat iedereen zo gemotiveerd is, geeft dat juist energie.’

‘Ook merk je dat de trainers uit de praktijk komen. In tegenstelling tot wat ik gewend was op de universiteit. Als iemand over Facebook-adverteren vertelt, laat ze gewoon zien hoe ze dat zelf eerder heeft aangepakt.’

Wat is hem het meeste bijgebleven? ‘Een training heette ‘persuasion’. We hadden het erover hoe Booking.com je met schaarste (Nog maar 1 kamer over!) probeert te overtuigen om te boeken. Of hoe de kleur van een knop enorm kan uitmaken. Maar als jij zegt dat rood bij Booking beter werkt dan groen, hoeft dat nog niets te zeggen over mijn website. Misschien is het daar wel blauw, paars of lila. Je moet het zelf testen.’

Matching: ‘Het gaat om de klik, niet om het product’

Het grootste deel van de Growth Hacking traineeship brengt Ken door bij een partnerbedrijf. Wie dat is, staat van tevoren nog niet vast.

‘Je wordt aan een bedrijf gekoppeld tijdens het matchingevent. Dat is een soort speeddateavond. Op papier krijg je wat informatie over de deelnemers. Ik weet nog dat ik van tevoren dacht oh shit, wat doet die ook alweer? Maar op de avond zelf heb ik dat laten varen. Volgens mij is het veel belangrijker of er een klik is. Of je er graag wilt gaan werken.’

Ken komt terecht bij Fixico. Een vergelijkingsplatform voor schadeherstellers. ‘Ik kan je vertellen dat ik geen passie heb voor het repareren van auto’s, haha. Maar het is een snelgroeiende jonge club waar veel mogelijk is. Het voelde goed. En zo dachten zij er ook over.’

Niewsgierig welke bedrijven eerder en al vaker hebben meegedaan? Vraag dan om de brochure van de Growth Hacking traineeship.

Praktijk: ‘Als je overal ja op zegt, krijg je niets voor elkaar’

Ken is inmiddels aangekomen op de Weteringschans waar Fixico zijn kantoor heeft. Ik zie hem zijn collega’s hartelijk groeten in zowel het Nederlands als het Engels. We praten verder over zijn eerste maand.

‘In het begin denk je dat alles om de tooltjes gaat. Maar die zijn eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Ze leveren je niet veel conversie op. Je kunt ook op een andere manier werken. Veel belangrijker is dat er een growth mindset is binnen een bedrijf. Sommige trainees kregen experimenten niet gedaan omdat de CEO zei zo werken wij niet. Dan wordt het lastig.’

Bij Fixico is de growth mindset er wel. Mede dankzij een andere Growth Hacker en alumnus van het traineeprogramma. Met Ken spreekt ze af dat hij zich gaat richten op het (her)activeren van schadeherstellers.

‘Ik zat vol energie. Ik dacht ik weet nu alles van Growth Hacking. Je zegt op alles ja, ja, ja. Maar wat je geleerd hebt is natuurlijk de ideale situatie.’ De praktijk blijkt weerbarstiger. ‘Aan het einde van de week dacht ik wel eens maar wat heb ik nu eigenlijk gedaan?

Na een gesprek met The Talent Institute en Fixico weet hij meer structuur en prioriteit in zijn planning aan te brengen. Ook de interne trainee-chatgroep helpt hem bij zijn uitdagingen. ‘Ik leerde beter aan te geven wanneer ik iets wel en niet kon doen.’

Resultaten: ‘Het is niet erg als een experiment faalt’

‘Voor de e-mailcampagne die ik had opgezet was het doel om 1% meer schadeherstellers op het platform te activeren. Het bleken er 2,3% te zijn. De campagne was dus een succes. Maar toen ik wat verder in de cijfers dook, bleek het toch niet zo te zijn.’ Ken wil niet dieper ingaan op de specifieke redenen want ‘dat is bedrijfsgevoelige informatie’.

Experiment gefaald? ‘Zo moet je het niet zien. Als je je experiment goed definieert is het ook heel waardevol om te weten waarom iets niet werkt.’

Ook door focusgroepen met schadeherstellers te organiseren brengt hij het bedrijf op veel nieuwe inzichten: ‘Zo weten we nu bijvoorbeeld dat de herstellers graag meer cijfers willen over hun prestaties ten opzichte van de concurrentie. Of gerichte tips over hoe je een goede offerte opstelt.’

Conclusie: ‘Je leert een manier van werken’

We zijn bijna een uur aan het praten. Ken moet weer verder. Nieuwe experimenten uitvoeren. Fixico nog sneller laten groeien. Ik vraag hem tot slot hoe hij zo tegen het einde op zijn traineeship terugkijkt.

‘Volgens mij is het een goede keuze geweest om aan dit traject te beginnen. Growth Hacking bij The Talent Institute is niet zozeer de trucjes leren van het vak, maar meer de mindset van een Growth Hacker. Ik denk dat het helpt bij alles wat je doet, of je nu ondernemer wordt of bij een corporate gaat werken. Oh, en mijn vrienden zijn er ook blij mee. Ze vragen me nu steeds of ik even naar hun website wil kijken.’

Zie jij graag jezelf ongeveer dezelfde weg bewandelen? Kijk dan eens goed naar de Growth Hacking traineeship om in te schrijven.