Zoveel mensen die mij vragen wat ik precies doe en dan bij het woord ‘Growth-Hacking’ enkel aan iets illegaals kunnen denken. Een term die veel mensen in verwarring brengt maar in de marketingindustrie niet meer te negeren valt. De term is verzonnen door Sean Ellis in 2010 maar wat is ‘Growth-Hacking’?

Een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin geen muren meer staan tussen data-analyse, codering en marketing. Een tijdperk, waar grote marketingcampagnes worden vervangen door een gedachtegang van kleine experimenten en stapsgewijs testen uitvoeren. Een tijdperk, waar marketeers veel technischer en analytischer zijn er niet meer afhankelijk hoeven te zijn van ontwikkelaars. Dit is het tijdperk van Growth-Hacking.

‘Werkgebieden van Growth-Hacking’ – David Arnoux

Er zijn enkele bekende succesverhalen in Growth-Hacking:

  • AirBnB, een platform die huiseigenaren met huurders verbindt, is hét Growth-Hacking verhaal. Een verhaal van echte doorzetters die van aanpakken weten. AirBnB begon als een Bed and Breakfast op luchtmatrassen, maar groeide uit tot een nalatenschap waar zelfs de grootste hotelketens jaloers op zijn. De ‘hack’ waar AirBnB bekend om is geworden: In 2010 heeft AirBnB een manier gevonden om het platform Craigslist te hacken en gebruik te maken van hun klantenlijst. Ze slaagden erin om een bot te bouwen die ervoor zorgde dat de mensen die appartementen op Craigslist aan het bekijken waren, naar AirBnB werden geleid. Met een verbluffende groei als resultaat! Niet verantwoord maar wel heel slim.
  • Udemy, een online leerplatform met meer dan 30000 video’s en 7 miljoen studenten wereldwijd. De start van het platform verliep moeilijk. Ze konden de leraren niet vinden om video’s te uploaden en dus de studenten niet overtuigen naar hun platform te komen. Nadat ze leerzame video’s van YouTube plaatsten op Udemy werden er bezoekers getrokken, waardoor docenten weer gemotiveerd werken om hun eigen video’s te uploaden. Zo veranderde hun platform in een Growth-Hacking succes.

In beide verhalen gebruikt het bedrijf het netwerk van iemand anders om te kunnen groeien. AirBnB gebruikte Craigslist en Udemy gebruikte Youtube. Dropbox, een ander succesverhaal, gebruikte de persoonlijke netwerken van hun klanten. Al deze ‘hacks’ werden uitgevoerd door mensen met vaardigheden die de meeste digitale marketeers niet bezitten, zoals webscraping, coderen en het snel uitvoeren van experimenten.

‘De meest grote succesverhalen hebben een beetje kwaad in zich.’

Growth-Hacking is niet alleen vaardigheden en het kunnen beheren van bepaalde tools. Het is een mindset, een simpele verandering in denken.

‘Growth-Hacking is een gedachtegang, een skillset, een aanpak, een strategie, een visie.’

Het is essentieel om een merk/product te hebben dat aansluit bij een doelgroep. De doelgroep moet immers het merk/product omarmen en gebruiken. Wanneer het geen goed merk/product is, oftewel er geen product/market-fit is, heeft het geen nut om te gaan Growth-Hacken. Hiernaast is een bedrijfscultuur nodig waarin snel experimenteren, online én offline, gewaardeerd wordt.

‘De enige manier om grote groei te genereren is door te experimenteren.’

Bij een Growth-Hacker draait alles om data, vanuit hier worden keuzes gemaakt en gezocht naar nieuwe en creatieve manieren om een probleem op te lossen om te kunnen groeien. Nieuwsgierigheid speelt een grote rol, want waarom maken potentiële klanten bepaalde keuzes en wat moet er veranderen om meer klanten binnen te halen?

De vaardigheden van een Growth-Hacker zijn mega actueel en uiteenlopend. In onderstaand T-shape model zie je alle vaardigheden. Growth-Hackers zijn meestal gespecialiseerd in 2/3 vaardigheden (bijvoorbeeld CRO & Programming) en hebben een ruime kennis op alle vlakken van digitale marketing.

Maar wat is het verschil tussen Growth Hacking en Digitale Marketing dan?Marketing is het genereren van meer leads, je merk en/of product onder de aandacht brengen. En door een te kort aan geld en een gebrek aan marketingervaring binnen startups, is het Growth-Hacken ontstaan.

Een Growth-Hacker is (meestal) werkzaam in een startup bedrijf en heeft veel onzekerheid. Zo is het nog niet duidelijke wie de doelgroep is, waarom het product gekocht zou moeten worden en welke kanalen het bedrijf kan laten groeien. Hiernaast heeft een Growth-hacker maar zeer beperkte middelen. Tijd en geld zijn minimaal in vergelijking met een marketeer. Waarbij een Growth-Hacker zich stort op een zo groot mogelijke klantengroep op te bouwen, probeert een marketeer zijn markt te verdiepen.

‘Het verschil tussen marketeer en Growth-Hacker is te vinden in beperkte tijd en middelen.’ – Gagan Biyani

In tegenstelling tot de marketeer, werk een Growth Hacker zich door de gehele conversie funnel (AARRR) heen (te zien in onderstaande afbeelding). Hierin wordt in kaart gebracht waar mensen vastlopen in het aankoop proces, inzicht verkregen in de groei van de startup en helpt de funnel bij het formuleren van nieuwe experimenten.

Oftewel, een Growth-Hacker zorgt dat de startup sneller en duurzamer een schaalbare groeimotor creëert.

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter