Lees over onze trainees bij Zoef

201611-interview-foto5

En jij bent?

Laurens: Mijn naam is Laurens Jansen, op dit moment volg ik de opleiding Growth Hacking @The Talent Institute.

Marieke: Hoi, ik ben Marieke, 24 jaartjes oud en doe de opleiding Digital Content Creation Course.

Wat is Zoef.com?

Zoef.com is een online huurservice, je kan er alles huren dat je nodig hebt voor feesten en events.  De site is helemaal opgezet volgens e-commerce principes en ze ontlenen hun kracht vooral aan dit online platform en de services.

Zitten jullie lekker uit jullie neus te vreten bij Zoef.com?

Laurens: Hahaha, nee joh. Ik ben als growth hacker actief met het optimaliseren van acquisitie kanalen en conversies maar wel aan de hand van een growth hacking mindset; continu bezig zijn met het testen en verbeteren van de KPI’s. Hoe sneller, hoe beter.

Marieke: Nou, we eten niet uit onze neus…wel heel veel pepernoten by the way ;-). Zoef.com is op dit moment het hele platform aan het redesignen. Ik kan mijn hart helemaal ophalen aan social media en copywriting en ik kan actief meedenken over de strategieën met betrekking tot de tone of voice en overige online marketing.

Twee TTI’ers bij hetzelfde bedrijf dus… Wie van jullie is dan het meest belangrijk?

Laurens: Marieke natuurlijk niet ;).

Marieke: Nee, Laurens is lekker belangrijk :P.

Okay, klinkt als gezonde competitie. Laten we eens kijken wie er het meest bij kan dragen bij Zoef.com. Bijvoorbeeld op basis van Cialdini’s principes van beïnvloeding. Let the battle begin!

Ronde 1: Sociale bewijskracht

Laurens: Deze is sowieso voor growth hacking! Het idee: “als iedereen het doet dan doe ik het ook wel.” Voor Zoef.com kunnen we deze techniek ook toepassen, door te laten zien wie van jouw vrienden deze spullen ook al een keer heeft gehuurd. Dat trekt mensen sneller over de streep.

Marieke: Deze is voor content, hoor. Denk maar eens aan social proof door middel van lijstjes! Maak een mooie top 5 van de meest gehuurde spullen en moet je eens zien wat er straks het meest gehuurd wordt.

Cialdini geeft deze ronde aan Growth hacking

Nieuwe kans, ronde 2: Commitment en consistentie

Marieke: Lastig. Ik buig me meer over de vormgeving en inhoud van bijvoorbeeld nieuwsbrieven, emailmarketing of posts. Ik denk dat een growth hacker meer te maken heeft met het vergroten van commitment en consistentie.  

Laurens: Als growth hacker kan ik hier heel goed op inspelen door de bezoeker eerst micro-conversies te laten voltooien op Zoef.com, vervolgens zal de de stap naar macro-conversie dan veel makkelijker gaan. Deze stap heeft niet zoveel te maken met consistente communicatie, Marieke!

Marieke: Hail, Laurens.  

Ook deze ronde gaat “weer” naar growth hacking

Ronde 3: Sympathie

Marieke: Je wilt als bedrijf aantrekkelijk en persoonlijk overkomen. Op die manier vorm je een vertrouwensband met de consument en het bedrijf. Die band smeed ik door herhaaldelijk contact via social media maar ook door aantrekkelijk design, fotografie of via goed geschreven content.

Laurens: Deze ronde geef ik graag aan Marieke. Sympathie kan je als content creator goed laten overkomen, beter dan een growth hacker. Onze vaknaam klinkt al niet zo sympathiek (zijn we wel hoor!).

Marieke: Sympathiek van je, Laurens.

Winnaar van deze ronde: Content

Ronde 4: Autoriteit
Laurens:  Autoriteit uitstralen op je pagina is heel belangrijk. Hiervoor heb je verschillende technieken. Een goed voorbeeld is ervoor zorgen dat je veel “goede” reviews krijgt. Bij Zoef.com zijn we nu hard bezig met het werven van deze reviews en gaan dit vervolgens analyseren en kijken of dit de CTR zal verhogen. “Beat that content”!

Marieke: Pff, “Beat that content”? Serieus? Autoriteit heeft natuurlijk alles te maken met je uitstraling naar buiten toe. Ik help mee aan het online platform waar Zoef.com dat uitstraalt. Denk dan ook aan bijvoorbeeld een interview met Niels, presentatie templates en alle content voor onze social kanalen.

Winnaar: Gelijk  

Ronde 5: Schaarste

Laurens: Schaarste creëren in het bestelproces kan bezoekers onder druk zetten om over te gaan tot een bestelling. Bij Zoef.com is dit wat moelijk omdat de spullen gegarandeerd beschikbaar zijn. Daarom voor ik verschillende tests uit, bijvoorbeeld tijdelijke acties. Vervolgens analyseer ik of dit invloed heeft op het bestel proces van de klant.

Marieke: Wat Laurens zegt. Maar ik doe dat dan online. Je wilt je bezoekers het gevoel geven dat je product exclusief is. En dat verwerk je netjes in je content.

Winnaar: Gelijk

Ronde 6: Wederkerigheid

Marieke: Laatst stuurden Laurens en ik een enquête de deur uit met een korting cadeautje. Klanten zijn daardoor sneller geneigd mee te doen aan het onderzoek of worden overgehaald om gebruik te maken van onze huurservice.

Laurens: Check bovenstaande.

Marieke: Jat mijn antwoord niet, ja.

Laurens: Jawel, that’s growth hacking 😉

Winnaar: Content

Laurens en Marieke, we hebben een gelijke stand. Het is dus wel duidelijk: growth hacking en content creation zijn even belangrijk 🙂 Dank je voor jullie tijd en we wensen jullie beiden een machtig mooie tijd toe bij Zoef.com.

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter