Interview met Ate Spiekhout van Getaway Travel

Deze week vertelt Ate Spiekhout van Getaway Travel over zijn werkzaamheden als Growth Hacker en zijn meest succesvolle experimenten.

Kan je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Ate Spiekhout, ik woon op het moment in Amsterdam. Voordat ik het Growth Hacking Programme startte heb ik International Business Management aan de Hanze Hogeschool in Groningen gevolgd. Daarna heb ik stage gelopen bij een Techbedrijf in Chengdu in China.

Deze stage vond ik geweldig, dat motiveerde mij om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging bij een Techbedrijf. Het Growth Hacking Programma leek mij daarom een goede voorbereiding voor mijn volgende baan.

Wat vond je het meest interessant in het Growth Hacking Programma?

Ik vond het erg gaaf hoe intensief de eerste week was, we werden gelijk geïntroduceerd in de Lean Startup Mentaliteit. We gingen er op een interactieve manier mee aan de slag.

Kan je wat meer vertellen over je traineeship bij Getaway Travel?

Getaway Travel is een online reis magazine en heeft onder andere de domeinnamen amerika.nl, australie.nl en indonesie.nl. Wij helpen reizigers in het kiezen van hun reis.

In April is Getaway Travel een reviewplatform begonnen. Daarom heb ik mij in het begin vooral gericht op dit platform. Ik moest mij dus gaan afvragen waarom mensen een review schrijven en hoe ik ze daar in kan motiveren om er eentje te schrijven? Dit deed ik onder andere door experimenten uit te voeren waarbij we acties gebruikten om de bezoekers te bewegen om een review te schrijven

Verder is timing ook heel belangrijk omdat mensen meestal een review achterlaten als ze terugkomen van vakantie. Zo heb ik verschillende experimenten  moeten doen om erachter te komen wanneer je het beste kan vragen om een review achter te laten.

Zijn er nog andere werkzaamheden die je doet?

Op dit moment ben ik druk bezig om meer volger op Instagram te krijgen, op Facebook hebben wij al wel veel likes, maar we willen toch ook inspelen op platformen die in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Ik ben ook nog bezig met een Google Adwords campagne. Deze campagne is op basis van een samenwerking met Justdiggit, een stichting die de opwarming van de aarde wil tegengaan door extra groen aan te planten in droge gebieden. Per achtergelaten review wordt een donatie gegeven aan de stichting. Deze campagne promoten we niet alleen online, maar nu zelfs ook met een groot reclamedoek in het centrum van Amsterdam.

getaway travel - Justdiggit billboard

Justdiggit Billboard

Daarnaast zijn we ook nog druk bezig met een fotowedstrijd. Mensen konden hun foto insturen en daarmee twee tickets naar Australië winnen. Voor meer stemmen konden ze hun foto delen en/of een review bij ons achterlaten. Deze wedstrijd is redelijk viral gegaan, een groot succes.

Reviews zijn dus zo waardevol dat jullie bereid zijn om ervoor te betalen in de vorm van een donatie?

Uiteindelijk wel inderdaad. Het gaat erom dat we veel user generated content hebben, dat creëert weer waarde voor nieuwe bezoekers. Daarnaast zie je dat we eigenlijk niet meer om reviews heen kunnen. We kopen tegenwoordig eigenlijk niks meer zonder een review gelezen te hebben.

Hoe is het op kantoor bij Getaway Travel?

We hebben een heel leuk en jong team van 10 vaste werknemers. Daarbij zijn er altijd nog een aantal freelancers. Iedereen houdt ook echt van reizen, er is daarom ook echt een gezamenlijke interesse. Er heerst ook een informele sfeer op kantoor, dat bevalt me erg goed.

Op vrijdagen organiseren wij ook nog de Getaway Academy voor reizigers, daar worden workshops gegeven over bijvoorbeeld reisjournalistiek, video op reis, foto’s op reis, bloggen, etc. Het is echt een manier om aan community building te doen.

Zijn er experimenten geweest waar goede resultaten uit voort zijn gekomen?

Ja er zijn experimenten geweest die ervoor gezorgd hebben dat mensen gingen reviewen, maar ook nieuwsbrief lid werden maar tegelijkertijd ook hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Dus dubbele winst. Dat voelde best goed. Maar er zijn ook experimenten geweest waar ik meer van verwacht had en het uiteindelijk niet werd.

Hou je je dan ook bezig met Email Drip Campagne?

Jazeker. E-mail blijkt toch telkens weer een super belangrijk medium te zijn. Zoals nu met onze fotowedstrijd ben ik er mee bezig geweest wat de flow van de e-mails zijn voor mensen die iets met de actie te maken hebben gehad.

Welke tools zijn echt onmisbaar?

Haha daar vraag je me wat. Ik heb een hele lijst. Ik denk zelf dat bedrijven soms te weinig gebruik maken van de gratis tools die er op de markt zijn. Google biedt bijvoorbeeld tools aan zoals Analytics, Keyword Planner en Search Console. Daar staat al super veel waardevolle informatie in, en het mooiste is dat het nog gratis is ook.  

Welke blogs lees je graag over Growth Hacking?

Ik ben zelf al heel lang fan van Neil Patel (neilpatel.com). Ik vind dat hij super veel waarde geeft in zijn blogs en podcasts. Hij legt precies uit hoe je bepaalde dingen kan doen op gebied van growth hacking. Verder ook websites zoals frankwatching.com om toch up-to-date te blijven.

Heb je nog een laatste tip voor de nieuwe Growth Hackers?

In het begin van je traineeship wil je snel aan de slag en wacht je de resultaten in spanning af. In de praktijk gaat het echter niet zo snel, de experimenten hebben ook een beetje tijd nodig. Geduld is daarom erg belangrijk want de resultaten komen uiteindelijk toch wel.

 

 

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter