Interview met Ting Ting Cai van Shutterstock

The Talent Institute biedt jonge talenten een programma aan waar ze in 7 maanden opgeleid worden tot Growth Hacker. Elke week deelt één van onze Growth Hacking trainees zijn / haar ervaringen over het programma. Deze week vertelt Ting Ting Cai van Shutterstock over haar werkzaamheden.

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Ting Ting, ik ben 24 jaar en ik woon in Amsterdam. Op het moment volg ik een traineeship bij Shutterstock, een internationale digitale marktplaats voor rechtenvrij beeldmateriaal en geluidsmateriaal.

Waarom heb je voor het Growth Hacking Programma gekozen?

Ik heb voor het Growth Hacking Programma gekozen omdat ik meer wilde leren over digitale marketing. Alles wordt tegenwoordig online gedaan, vandaar dat het belangrijk is om ook kennis te hebben van de digitale wereld. De combinatie van theorie en praktijk sprak me ook erg aan.

Wat is je grootste leermoment geweest tijdens het programma?

Het AARRR Model dat we gebruiken is een andere manier om een marketing strategie te benaderen. Voor mij was dit echt een interessant inzicht om alles zo gevisualiseerd te zien. Ook vond ik het erg leerzaam dat falen bij het experimenteren hoort en dat falen een belangrijk onderdeel is van het Growth Hacken. De experimenten die falen geven ook weer interessante data, want dan weet je dat die manier niet de goede is.

Wat zijn jouw werkzaamheden bij Shutterstock?

Ik ben werkzaam op de Search Engine Marketing afdeling, dus ik hou mij voornamelijk bezig met Paid Search Campagnes op Google, Bing en Yahoo. Dit doe ik voor de regio Europa en Afrika. Paid Search Campagnes kan je eigenlijk zien als advertenties die je op Google, Bing en Yahoo ziet.

Oke, de focus ligt dus niet alleen op Google?

Inderdaad, we maken ook gebruik van andere kanalen zoals Bing en Yahoo. Google is natuurlijk de belangrijkste en de grootste maar we draaien ook campagnes op Bing en Yahoo. Het verkeer dat eruit komt is echter niet te vergelijken met het verkeer van Google. Het is ook zo dat in sommige landen andere zoekmachines vaker gebruikt worden, daarom is het belangrijk om daar ook aandacht op te vestigen.

Kan je wat meer vertellen over de optimalisaties die je uitvoert?

Ik hou mij vooral bezig met betaalde campagnes op Google, hier is het ook mogelijk om verschillende experimenten uit te voeren om de conversie te optimaliseren. Ik kijk daarom vooral naar de mogelijkheden om de copy van de advertenties te optimaliseren en ik analyseer de gebruikte keywords. Het moment waarop de advertenties getoond worden is ook iets wat je kan optimaliseren, hier worden dus ook experimenten mee gedaan.
De pagina’s waar de bezoekers uitkomen vanaf de advertentie (landingspagina) kunnen ook op verschillende manieren geoptimaliseerd worden. We doen dit door speciale landingspagina hebben te gebruiken voor de verschillende campagnes, dit kunnen bestaande landingspagina zijn maar het kan ook zijn dat er een nieuwe ontworpen moet worden. Dit doet het designteam dan weer.  

Er zijn dus veel werknemers voor specifieke taken, kan je daar wat meer over vertellen?

We zijn wat dat betreft inderdaad niet te vergelijken met een startup, er werken enorm veel mensen en we werken allemaal in verschillende teams. Elk acquisitiekanaal heeft weer een eigen team. Zodoende is er een PR team, een design team en voor het beheer van social media is er ook weer een speciaal team. Ik zit dus in een Search Engine Marketing team. Op deze manier zijn alle teams verantwoordelijk voor een deel van het bedrijf.

Hoe groot is jouw team in Nederland en heb je ook contact met afdelingen in het buitenland?

Shutterstock zelf heeft ongeveer 750 werknemers en in Nederland zijn wij op het moment met 10 man. De buitenlandse afdeling waar ik het meeste contact mee heb is de Search Engine Marketing afdeling in New York, daar is het hoofdkantoor van Shutterstock gevestigd. Ik merk ook echt dat ik enorm veel leer als ik contact heb met New York.

Zijn er campagnes of experimenten die jij hebt uitgevoerd waar je echt resultaat uit hebt zien komen?

Er zijn wel een aantal succesvolle campagnes en experimenten waar ik aan bij het gedragen. Hieruit is al een goede groei waarneembaar ten opzichte van het voorgaande jaar.

Krijg je de verantwoordelijkheid om zelf experimenten op te zetten en zie je dat deze verantwoordelijkheid groeit?

Ik krijg zeker de vrijheid om zelf eigen experimenten te verzinnen, voordat ik deze experimenten doorvoer neem ik ze natuurlijk wel eerst door met mijn leidinggevende. Hiermee voorkomen wij dat er experimenten worden uitgevoerd die in het verleden al eens gedraaid zijn.

Verder merk ik ook dat ik steeds meer vrijheid krijg, ik monitor nu al verschillende campagnes en daar kan ik aanpassingen doen als ik dat nodig vind.  

Herken je aan de cultuur op kantoor dat je voor een Amerikaans bedrijf werkt?

Ik kan wel zien dat de cultuur op kantoor wat anders is dan normaal. We hebben natuurlijk al veel contact met New York, zodoende voelt het al veel internationaler aan. Verder is het erg resultaat gericht werken, hierdoor is de druk wel eens hoog. In het bedrijf is ook een duidelijke hiërarchie, er is dus geen platte organisatie zoals veel startups hebben.

Hoe heb je de traineeship bij Shutterstock tot nu toe ervaren?

In mijn tijd bij Shutterstock heb ik echt enorm veel geleerd over Search Engine Marketing, ik ben er ook achter gekomen dat ik Search Engine Marketing erg leuk vind en dat ik daar zeker in door wil. Ook vind ik het leuk om verschillende campagnes te managen en meteen resultaat te zien. Werken bij een internationaal georiënteerd bedrijf vind ik ook erg leuk, dit is iets wat ik altijd al wilde. Ik leer veel over verschillende landen omdat elk land heel anders benaderd moet worden.

Ting Ting Cai is trainee van TTI’s tweede Growth Hacking Programma.Wil jij ook opgeleid worden tot Growth Hacker in 7 maanden? Kijk dan snel hoe je je kan aanmelden!

Kijk voor meer info!

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter