Interview met Joost Compeer van PI Marketing

The Talent Institute biedt jonge talenten een programma aan waar ze in 7 maanden opgeleid worden tot Growth Hacker. Elke week deelt één van onze Growth Hacking trainees zijn / haar ervaringen over het programma. Deze week vertelt Joost Compeer van PI Marketing over zijn ervaringen.

Kan je jezelf voorstellen?

Ik ben Joost Compeer, ik ben 26 jaar en ik woon in Amsterdam. Voordat ik het Growth Hacking Programma begon heb ik International Business & Management gestudeerd aan de Hogeschool van Utrecht. Ik heb mijn afstudeerstage in Business Proces Management gevolgd bij Triodos Investment Management, ik kon er blijven werken maar heb daar niet voor gekozen.

Hoe ben je bij het Growth Hacking Programma uitgekomen?

Ik ben eerst gaan reizen en ik heb een lange tijd in het buitenland gezeten. Al tijdens het reizen ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden om voor mijzelf te beginnen met een webshop of een blog of iets dergelijks. Ik merkte echter al snel dat er veel aspecten waren waarvan ik te weinig wist. Toen ben ik er meer over gaan lezen en kwam ik er al snel achter dat ik online marketing erg interessant vond. Ik was ook altijd al goed in analytisch denken en daarnaast vond ik het psychologische vlak bij online marketing erg boeiend. Zodoende ben ik bij het Growth Hacking Programma uitgekomen.

Wat vond je het meest leerzame aan het Growth Hacking programma?

Voor mij was de hele werkwijze en de vertaling naar een groeiplan zeer boeiend. Beginnen met een brede analyse om vervolgens steeds dieper in de materie te duiken en zo tot een plan te komen. In de uitvoering vond ik het erg leerzaam om korte experimenten te doen en vervolgens analyses uit te voeren om te kijken of het werkt. De experimenten geven je waardevolle data waar vanuit je weer verder kan experimenteren. Dit is echt iets wat ik sterk heb ontwikkeld tijdens het programma.

Kan je wat vertellen over je ervaringen bij PI Marketing?

PI Marketing (Performance & Intelligence Marketing) is een performance based online marketing agency, PI stelt dus contracten op met hun klanten op basis van performance indicatoren. Dit laat de klant zien dat we vertrouwen hebben in wat we doen. Zodoende betaalt de klant alleen als er daadwerkelijk groei gerealiseerd is. Het grootste gedeelte van onze klanten zit in de travel- en boekingsbranche.

En wat zijn de werkzaamheden die je bij PI Marketing doet?

Bij PI Marketing werd ik min of meer gelijk in het diepe gegooid. Het voelde goed om gelijk met belangrijke projecten bezig te zijn. Mijn functie omschrijving is nu Growth Hacking Trainee, op het moment ben ik heel veel bezig met data analyse en het opzetten en monitoren van experimenten.

Aan de ene kant voer ik data analyses uit voor het hele bedrijf, hier moeten weer groeikansen uit voort komen. Vanuit de analyses kan ik weer opmaken waar verbeterkansen liggen binnen huidige campagnes en waar nieuwe campagnes voor opgezet moeten worden.

Verder ben ik verantwoordelijk voor één kanaal waar we betaalde acquisitie doen. Dit zijn Meta Zoekplatformen voor het vergelijken van het aanbod van huurauto’s van meerdere aanbieders (vergelijkbaar met Skyscanner). Hier wordt een cpc (Cost per Click) betaald om vertoont te worden. Wij zorgen dat de kwaliteit van het verkeer optimaal is met een goede Return On Investment.

Hoe voer je optimalisaties uit op een Meta Search Platform?

Je kan op basis van verschillende segmenten analyses uitvoeren. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor uitsluitend verhuur binnen Nederland of juist buiten Nederland, maar ook op basis van het aantal huurdagen. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat je pas getoond wil worden op het moment dat iemand 3 dagen of langer wil huren. Dit kan zijn omdat de orderwaarde anders te laag is.

En op basis van die segmenten voer je dan weer experimenten uit?

Klopt dat is echt een proces waarin we constant experimenten uitvoeren. Elke week doen we meerdere experimenten. Daarnaast voeren we experimenten uit op basis van de biedingen die we doen.

Verder is er ook een technisch aspect waar goed naar gekeken moet worden. Als de bezoeker door klikt naar jouw website dan is het belangrijk dat de klant op de goede pagina uitkomt met de juiste valuta en informatie vanuit het Meta Search Platform.

Heb je ook al experimenten uitgevoerd die verrassende resultaten behaald hebben?

Jazeker, in het Meta Search kanaal waar we in werken hebben we zeker succesvolle experimenten uitgevoerd. Dit kunnen veel verschillende experimenten zijn, zo hadden we laatst een aantal locaties uitgefilterd en dat bleek heel goed te werken. Het blijft een proces van constant experimenteren omdat er ook genoeg is dat niet werkt.

Succesvolle experimenten worden ook getest op andere campagnes, het is echter niet zo dat ze 1 op 1 kunnen worden gekopieerd. We kunnen de data dan weer gebruiken om te kijken waar er verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Zo kom je weer tot een goede campagne. Uiteindelijk bouw je zo je eigen “Playbook” op waarin je een goed beeld hebt van experimenten die meestal goed werken.

Heb je al uitzicht op een toekomstige functie bij PI Marketing?

Na drie maanden heb ik al een aanbieding gekregen om bij PI Marketing te blijven. Deze aanbieding heb ik met beide handen aangenomen. Mijn functie wordt Data en Growth Marketeer, ik zal dus weer veel bezig zijn met data analyse en dat doorvertalen naar nieuwe experimenten. De werkzaamheden zullen dus wel redelijk dichtbij het werk liggen dat ik nu al doe. Ik kijk er wel enorm naar uit om hier te blijven werken en steeds meer verantwoordelijkheden naar mij toe te trekken.

Zou je de toekomstige studenten nog wat mee willen geven?

Zorg ervoor dat je van te voren goed ingelezen bent in de onderwerpen. Het is belangrijk om er zelf ook veel tijd in te steken, zo doe je veel meer kennis op en bereik je ook veel meer.

 

Joost Compeer is Growth Hacking Trainee bij PI Marketing. Wil jij ook opgeleid worden tot Growth Hacker in 7 maanden? Kijk dan snel hoe je je kan aanmelden!

Kijk voor meer info!

Lees de interview van onze andere trainees hier!

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter