Interview met Diederik ter Kuile van SnappCar

The Talent Institute biedt jonge talenten een programma aan waar ze in 7 maanden opgeleid worden tot een Growth Hacker met relevante werkervaring. Elke week vertelt één van onze Growth Hacking trainees zijn / haar ervaringen over het programma en het traineeship. Deze week vertelt Diederik ter Kuile van SnappCar over zijn ervaringen.

Kan je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Diederik ter Kuile, ik ben 24 jaar en ik kom uit Amsterdam. Ik heb een studie Industrieel Ontwerpen gevolgd in Delft. Mijn Master Bedrijfskunde heb ik gevolgd in Amsterdam. Ik heb een stage gevolgd van drie maanden als consultant bij Roland Berger. Het werk bij Roland Berger sprak mij erg aan, echter wilde ik toch verder kijken.

Hoe ben je uitgekomen bij het Growth Hacking Programma van The Talent Institute?

In Delft heb ik in het bestuur gezeten van het Honours Programme. Daar hield ik mij altijd al bezig met de nieuwsbrieven die rond gemaild werden. Hier was ik altijd bezig met het optimaliseren van de onderwerpen en de teksten zodat er zoveel mogelijk mensen naar de events kwamen. Dat was eigenlijk de enige online marketing ervaring die ik had, maar ik vond het wel echt heel tof. Toen ik het Growth Hacking Programma tegenkwam was ik eigenlijk gelijk overtuigd dat online marketing wel echt een vakgebied was dat ik verder wilde ontwikkelen.

Wat sprak je het meest aan bij het programma?

Ik stond echt versteld van de opgedane kennis na mijn eerste 3 weken.. Het feit dat de combinatie tussen de juiste theorie en tools al zoveel kennis geven om aan de slag te gaan. In combinatie met de skills die je al hebt kan je al snel experimenten opzetten. De experimenten maken vervolgens weer inzichtelijk wat werkt en wat niet.

En wat zijn de werkzaamheden die je bij SnappCar doet?

SnappCar is eigenlijk de AirBnB voor auto’s. De meeste auto’s staan namelijk 23 uur per dag stil, dus waarom zou je jouw auto niet verhuren aan mensen in de buurt? Dat kan dus bij SnappCar. De auto is hier ook volledig verzekerd wat een mooi voordeel is. Daarnaast is er een overzichtelijk systeem waar je makkelijk mee in en uit kan checken via de app. Op deze manier creëren wij waarde voor verhuurder en huurders. Verhuurders kunnen hun kosten terugverdienen en huurders kunnen goedkoop een auto in de buurt huren.

Bij SnappCar is het ook leuk dat ik echt een hele vrije rol heb gekregen, toen ik begon kon ik dus echt alles oppakken wat ik wilde. Zodoende ben ik eerst begonnen met de e-mailcampagnes omdat ik daar al ervaring mee had. Eerst heb ik een drip campagne opgezet waar we nieuwe huurders mailden die nog geen transactie hadden gedaan. Door middel van meerdere mails achter elkaar te sturen met verschillende triggers proberen we ze dan te activeren.

Heb je gemerkt dat er meer transacties voortkwamen uit de drip campagnes?

Jazeker, ik heb eerst gekeken hoe we de drip campagne het beste konden opzetten. Hier werd ook bedacht welke mails allemaal in de drip campagne toegevoegd moesten worden.

De campagne begint eerst met een aantal herinneringen per mail, vervolgens wordt een kortingsvoucher gestuurd die voor de eerste transactie gebruikt kan worden.

Deze drip campagne heb ik een aantal weken laten lopen als experiment, hier kan weer data uit gehaald worden. Hier komt weer uit voort waar nog verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Deze aanpassingen zijn doorgevoerd en nu staat de drip campagne  en blijft deze gewoon uit zichzelf doorlopen.

Met welke werkzaamheden ben je op dit moment bezig?

Op dit moment hou ik mij meer bezig met de betaalde kanalen zoals Facebook, Google Adwords en de Affiliates. Op Facebook hebben we nu een paar video’s die het erg goed doen. Een daarvan is een video waar de oprichter uitlegt wat SnappCar is en met deze video doe ik nu een aantal experimenten op verschillende doelgroepen.

Wij hebben bijvoorbeeld een webpagina waar mensen op basis van hun kenteken kunnen zien hoeveel ze kunnen bijverdienen. Met de campagne op Facebook richten wij ons weer op de mensen die geen account hebben aangemaakt na de kentekencheck. Deze mensen zijn dus al redelijk ver in het acquisitie proces en hebben misschien nog een klein zetje nodig. Daarom laten wij hen de video zien waarom SnappCar is opgericht om ze alsnog proberen te activeren.

De video laat overigens ook nog wat anders opvallends zien, de video is opgenomen in een woonwijk in Utrecht en wij kunnen zien op Facebook dat deze video in deze buurt ook echt het beste bekeken wordt. Mensen uit de buurt voelen zich zodoende veel sneller verbonden met de video.

Een tijdje terug heb ik bij Startup Juncture gelezen over jullie internationale ambities, ben jij daar ook bij betrokken?  

Dat klopt, we zijn op het moment aan het uitbreiden in Zweden en Denemarken. Hier richten wij ons vooral op de hoofdsteden en grote steden omdat de conversies daar hoger liggen.  Wij hebben ook lokale teams, maar op het moment worden de advertenties wel vanuit Nederland gedaan en daar hou ik mij deels mee bezig. De teksten en de visuals worden verzorgd door de lokale teams en dan zet ik de advertenties weer uit.

Zijn er ook nog ambities om verder uit te breiden in Europa?

Op het moment niet, wij proberen nu voet aan de grond te krijgen in de 3 landen waar we nu zitten. Dit kunnen we dan weer gebruiken om aan te tonen dat het concept werkt en zo kunnen weer nieuwe investeringen binnen komen waarmee we verder uitrollen in Europa. Het is dan de bedoeling om een Playbook op te bouwen waar vanuit we succesvolle experimenten kunnen door vertalen naar andere landen.

Hoe is de werkomgeving bij SnappCar?

SnappCar is inmiddels wel in de scale up fase, we hebben op het moment zo’n 30 werknemers fulltime in dienst en het kantoor staat in Utrecht. Verder is het een hele flexibele omgeving waar iedereen heel vrij is. Er is helemaal geen beleid dat je tussen 9.00 en 18.00 op kantoor moet zijn. Op dit moment ben ik ook vanuit Amsterdam aan het werken. Uiteraard moet er wel resultaat geleverd worden.

Het volgende Growth Hacking Programma staat op het punt om te beginnen, heb je nog een tip die je wil meegeven aan de toekomstige trainees?

Als je online acquisitie leuk vind dan zou ik aanraden om alvast goed wegwijs te worden in de software voor de meest belangrijke  acquisitiekanalen. Maak bijvoorbeeld alvast een (nep) account aan voor Facebook Business Manager, Google Adwords en Tradetracker. Het kan nooit kwaad om alvast een kijkje genomen te hebben naar de opties en mogelijkheden die deze programma’s allemaal hebben. Zo kan je een stuk sneller verantwoordelijkheid claimen voor deze kanalen bij je Traineeship-bedrijf.

 

Diederik ter Kuile is Growth Hacking Trainee bij SnappCar. Wil jij ook opgeleid worden tot Growth Hacker in 7 maanden? Kijk dan snel hoe je je kan aanmelden!

Kijk voor meer info!

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter