Interview met Samantha de Groen van Maggy

The Talent Institute biedt jonge talenten een programma aan waar ze in 7 maanden opgeleid worden tot Growth Hacker. Elke week deelt één van onze Growth Hacking trainees zijn / haar ervaringen over het programma. Deze week vertelt Samantha de Groen van Maggy over haar ervaringen.

Kan je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Samantha de Groen, ik kom uit de Verenigde Staten maar ik woon hier nu al 4 jaar. Ik heb een Bachelor Business Administration met de richting Economie aan de University of Florida gevolgd. Ik ben naar Amsterdam gekomen om een Master in Business Studies te volgen met de focus op International Management.

Hoe ben je bij het Growth Hacking Programma van The Talent Institute terecht gekomen?

Na twee jaar gewerkt te hebben als een Sales Coördinator voor een hotel supply bedrijf merkte ik dat dit niet mijn ding was. Hierdoor was ik al een tijdje op zoek naar een carrière switch. Na rond gekeken te hebben kwam ik al snel uit bij de BSSA en hier sprak het Growth Hacking Programma mij gelijk aan. Ik had altijd al interesse in marketing en de startup “scene”, maar nooit de ervaring en skills die zulk soort bedrijven zoeken. Daarom was het Growth Hacking Programma de kans om mijn carrière een draai te geven.

Wat vond je het meest leerzaam aan het programma?

Ik vond het echt leerzaam om les te krijgen van zoveel verschillende experts die dagelijks werkzaam zijn in de praktijk. Daarbij is de praktijk ervaring die we opdoen enorm waardevol. Qua lessen vond ik de les van Andrew Evans over De Lean Startup Mentaliteit heel leerzaam. We werden gelijk de stad in gestuurd om willekeurige mensen te interviewen over een theoretisch idee, aan de hand van deze interviews moesten we ons idee valideren.

Wat heb je het meest geleerd van die oefening?

Eigenlijk dat niks zeker is en dat je niks met aannames hebt. Je weet namelijk nooit van te voren wat je klanten willen en echt nodig hebben. Hier kom je pas echt achter als je in gesprek gaat met je klanten en goed doorvraagt.

Dit is ook echt iets waar ik achter ben gekomen in mijn werk bij Maggy. De klanten die wij hebben zijn echt van een hele andere doelgroep dan ik van te voren dacht.

Kan je wat meer over je traineeship bij Maggy vertellen?

Ik volg mijn traineeship bij Maggy, een mobiele app. Je kan Maggy zien als de Spotify voor tijdschriften. Aangezien het een relatief nieuw product is verwachtte ik dat de gebruikers vooral jonge “yuppen” waren die opzoek waren naar een coole nieuwe app.

Maar het blijkt dat de best converterende klanten de Formule 1 fans boven de 51 zijn. Dat geldt ook voor lezers van een Truck tijdschrift dat we hebben, de advertenties die ik hiervoor heb uitgezet zijn de best converterende advertentie tot nu toe.

Wat voor een werkzaamheden heb je als Growth Hacker voor Maggy gedaan?

Maggy is nieuw en jong bedrijf. Ik was daarom in het begin vooral bezig opzetten van een experimenten plan en de tools waarmee alle data verwerkt en geanalyseerd wordt. Dit is een belangrijke eerste stap voor een Growth Hacker.

Nu ben ik druk bezig met Facebook campagnes, hier voer ik op het moment veel experimenten uit. De targetting doe ik op basis van de tijdschriften die wij aanbieden op Maggy en niet voor de app zelf. We hebben bijvoorbeeld veel “Food” gerelateerde tijdschriften, hier heb ik dus een aantal experimenten op uitgevoerd. En het opvallende is dat deze advertenties het veel slechter deden dan de eerder genoemde Truck- en Formule 1 advertenties. De doelgroep was echt heel specifiek gemaakt voor Food liefhebbers, maar ik denk dat het alsnog te algemeen is in vergelijking met Formule 1 of Truck liefhebbers.

Maggy is dus een jong bedrijf en zie je al verschillen tussen nu en toen je binnen kwam?

Absoluut, het is wel een achtbaanrit geweest sinds ik hier begon. Toen ik begon hadden we net feedback terug gekregen vanuit de MVP. Ze waren daarom de hele app aan het ombouwen en re-designen. Een maand geleden was de nieuwe versie publiek gemaakt. Na de herintroductie zagen we echt een flinke groei in gebruikers.

Nu er groei waarneembaar is zijn we ons meer aan het focussen op acquisitie, partnerships en campagnes. Het is ook erg opvallend dat bedrijven ons benaderen om campagnes via ons te laten lopen en samenwerkingen aan te gaan.

Wat voor een bedrijven zijn dat en hoe ziet de samenwerking er dan uit?

Ik kan helaas niks zeggen over de bedrijven waarmee we in gesprek zijn aangezien de overeenkomsten nog niet helemaal rond zijn. Maar de bedrijven willen hun loyale klanten een gratis periode weggeven bij Maggy. Dit is voor ons weer een mooie manier om meer aandacht en publiciteit te genereren.

Deze potentiële partnerships zijn dus echt gekomen na de vernieuwing van de app?

Jazeker, hiervoor was de app meer een trial versie. Hier hebben we heel veel goede feedback op gekregen van onze klanten. Hierdoor is de vernieuwing van de app ook succesvol aangezien goed geluisterd is naar de feedback. Dit is dus echt een ontwikkeling die is ontstaan nadat we de nieuwe versie hebben vrijgegeven. Nu de nieuwe versie live is ben ik ook veel meer bezig met acquisitie voor het platform.

Hoe zou je de werkomgeving bij Maggy omschrijven?

Het is een erg relaxte omgeving, ik zit samen met de twee co-founders van Maggy en er is nog 1 freelance designer die een paar dagen per week aanwezig is. We zijn dus maar met z’n vieren op kantoor en de sfeer is echt heel goed. En we zitten met z’n allen aan 1 bureau waardoor overleg heel makkelijk is. Dit is totaal niet te vergelijken met mijn vorige werk waar 50 mensen werkten.

Krijg je dan ook veel vrijheid om eigen experimenten uit te voeren?

Jazeker, ze noemen mij al min of meer de “Head of Growth” bij Maggy, vooral omdat ik de enige ben met deze specifieke expertise. Ik krijg daarom veel vrijheid om mijn eigen experimenten op te zetten. We overleggen natuurlijk wel omdat we zo dicht bij elkaar zitten, maar over het algemeen kan ik veel eigen initiatief nemen.

Waar herken je aan dat Maggy echt nog in een startup fase zit?

Je merkt echt dat we gezamenlijke taken hebben die we uit moeten voeren omdat we nog met zo een klein team zijn. Er zijn dus ook taken die ik doe die niet veel met Growth Hacking te maken hebben. De vrijheid die ik krijg en de mogelijkheid om eigen initiatief te tonen is ook een groot voordeel.   

Kan je als laatst nog vertellen hoe je het programma hebt ervaren?

Het is echt een geweldige ervaring waarin ik veel leer. De skills die ik geleerd heb kende ik niet eens voordat ik met het programma was begonnen. En het leukste was dat ik de geleerde skills meteen in de praktijk kon brengen bij Maggy. De combinatie is daarom echt super. Ik heb ook nog steeds contact met de andere klasgenoten en je kan ons echt goede vrienden noemen.

Samantha de Groen is trainee van TTI’s tweede Growth Hacking Programma. Wil jij ook opgeleid worden tot Growth Hacker in 7 maanden? Kijk dan snel hoe je je kan aanmelden!

Kijk voor meer info!

 

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter